INTERESSANT!


16.Dec.2018 00:18

HET AVONTUUR VAN DE CULTUUR

oktober 11th, 2011

Omdat ik "Hollands Diep" een interessant en mooi tijdschrift vind, heb ik dat blad door de jaren heen verzameld, met een onderbreking die spoorde met de periode waarin het magazine niet is verschenen.
Inmiddels heb ik een complete verzameling van dit tijdschrift, wisselend van formaat, maar ook van kwaliteit; onderdeel van mijn tijdschriftenverzameling ‘geïllustreerd populair’.

In november 1975 verscheen het eerste nummer van 10 nummers onder de regime van uitgever Zomer & Keuning (eigenlijk dus gewoon Kluwer, sinds 1889 uitgever van voornamelijk wetenschappelijke publicaties). Vanaf nummer 11 (27 maart 1976) nam uitgeverij Necomin het over, maar dat duurde maar tot december, toen werd de handel overgenomen door NRC BV.
En opeens, ruim 35 jaar later verscheen in maart 2007 weer een nummer.
Na een aantal nummers los gekocht te hebben, besloot ik -vooral voor het gemak- om weer een abonnement te nemen, want het was al een paar keer voorgekomen dat het courante nummer bij de tijdschriftenboer op was, vooral in de vakanties gebeuren zulke dingen.
Bovendien had ik net mijn abonnementen op Elsevier, Playboy en Penthouse opgezegd. Dus het gaf weer budgettaire ruimte voor een dergelijke beslissing.
Ik belde naar de Weekblad Pers en werd heel vriendelijk te woord gestaan door een meneer of mevrouw (dat weet ik niet meer) en regelde een abonnement.
Tevens kon ik tegen kostprijs ook de ontbrekende nummers kopen.
Allemaal prima.
In december 2009 moest ik mij even ergeren aan het december 2009/januari 2010 nummer, want het abonnementsexemplaar had een afwijkende cover en was niet van de beloofde dvd voorzien.
Maar ach, kan gebeuren en ik kocht bij de tijdschriftenman de andere versie. (Je bent per slot van rekening verzamelaar of niet.)

Recentelijk viel het in plastic gesealde OKTOBER/DECEMBER 2011 voorzien de subtitel ‘HET AVONTUUR VAN DE CULTUUR’ in de bus.
In het tijdsframe tussen de brievenbus en de afvalbak trok ik het plastic omhulsel eraf en gooide het in de afvalbak. De meegesealde folders/flyers stopte ik tussen de cover en de ongenummerde eerste pagina.
Op de wc bladerde ik er even snel doorheen, en legde het op de stapel ‘te lezen’, want dit 25e nummer ("No. 25 met gratis CD") lees je niet in één grote boodschap uit.
Bij een volgende gang las ik aandachtig de folders en legde de flyer "Jubileum-cd cadeau… b/w/ Beste abonnee…" ter zijde voor nadere bestudering. De rest ging netjes bij het oud-papier.

cdkaart1 cdkaart2

flyer (voor en achterzijde)

Weer een beurt verder las ik die flyer en bestudeerde de instructies.
Aha, de cd zat er niet bij, maar die moest ik middels de flyerinstructies bestellen. Waarschijnlijk bang dat ie verloren zou gaan met alle gezeur van dien? Whatever.
Vooral de instructie "o Houd u abonneenummer bij de hand (dit nummer vindt u op de seal om dit nummer)" irriteerde mij echter meteen.
a) Wie bewaart nu een kapot plastic zakje (want je moet het nu eenmaal kapotscheuren) waar een tijdschrift in zit? en
b) Wie weet nu het abonneenummer uit het hoofd als zulks een abonnement automatisch wordt overgemaakt.
Het zal vast een paar gekken geven die dat wel onthouden, maar ik niet; ik zou niet weten waarom!
Maar goed, ik gaf niet meteen de moed op, en ging toch naar "bestellen.hollandsdiep.nl/jubileum".
Eerst ook nog even www ingetypt, maar dat hoeft niet alleen meer, maar je komt ook niet meer verder met die toevoeging.
Op de site aangekomen werd het steeds gekker en als rechtgeaarde en vooral geïrriteerde digibeet gaf ik het al snel op.
Wie verzint toch zulke gekkigheid? Tijd over of zo?
[Op de middelbare school had ik precies hetzelfde gevoel bij wiskundige opdrachten waar ik niet uit kwam. Mij overvalt dan onmiddellijk het gevoel van ‘waarom zou ik mijn kostbare tijd aan zoiets verprutsen?’]

Anyway.
Mijn vrouw heeft altijd en per definitie meer geduld met gebruiksaanwijzingen en is bovendien niet zo’n snelle opgever als schrijver dezes. On top is zij digitaal redelijk begaafd.
"Kun je mij even helpen, ik heb weer zoiets!"
Mijn vrouw kijkt dan meestal eerst meewarig om al snel de blik te veranderen in ‘guttegut hebbie hem weer met z’n pc-frustratie’.
Vervolgens lukt het haar dan 9 van de 10 keer om mij met enige handelingen ter pc mij de mindere te laten voelen, maar als goedmaker is het digitale probleem dan wel meestal geklaard.
De exercitie wordt meestal beëindigd met de wijze raad of toevoeging "schrijf het dan ook een keer goed op hoe je dat moet doen, voor de volgende keer !".
Alleen is het volgende probleem meestal van een andere aard; bijvoorbeeld een onduidelijke instructie in een piepklein dik boekje dat de gebruiksaanwijzing van mijn digitale horloge van V&D moet voorstellen.
Inmiddels weet ik, dat als ik even naar de V&D rijd, en naar de afdeling klokjes loop, het hele probleem door een jongeling in veel kortere tijd zonder enige vorm van betaling wordt opgelost, en wordt mijn ergernis beperkt tot de wachttijd om aan de beurt te komen.
Maar terug naar het Diep.
Mijn vrouw gaf het na 15 minuten kutten op de pc ook op, en beëindigde haar actie met de opmerking "ik heb een e-mailtje naar de klantenservice gestuurd".
"Oh, gaan die de cd gewoon opsturen dan?"
"Weet ik niet, we zien wel", zei mijn vrouw duidelijk minder triomfantelijk als gebruikelijk.
Vandaag stond ik toevallig in een tijdschriftenkiosk en mijn oog viel op een stapel Hollands Diep.
Godverdomme! Op alle exemplaren zat op de cover de bewuste cd geplakt!

Cover2 cover1

cover abonnee-exemplaar vs winkel-exemplaar

Waarom?, fucking waarom? moet ik als trouw abonnee-verzamelaar zo gepeopled worden?
Waarom moet ik aan die digitale bestelflauwekul mee doen?
Ik kocht onmiddellijk het nummer met de opgeplakte cd, checkte of de bewuste cd er in zat.
Ja hoor, godverdomme, ook dat nog.
Ik ben onmiddellijk naar huis gereden, vergeleek mijn thuisexemplaar met de zojuiste aangeschafte Hollands Diep en bemerkte tot mijn grote ergernis ook nog dat de cover afwijkte (zoek de verschillen!).
Welke kutte(n)kop verzint dit soort onzin?
Abonnees moeten per definitie altijd voorgetrokken worden en goed bediend worden.
Bovendien kan zo’n cd toch gewoon meegeseald worden?
Lekker moeilijk doen!?
Klantenservice?
Avontuur van de cultuur?
Aan me reet!
Als verzamelaar kan ik daar razend over worden.
Ik begon meteen aan dit weblog.