INTERESSANT!


19.Apr.2024 07:24

LEASEPLAN

februari 14th, 2012

Persbericht 25 januari 2012

LeasePlan: werkgevers laten door hoge benzineprijs duizenden euro’s liggen

De recente stijgingen van de brandstofprijzen hebben niet of nauwelijks invloed op het tank- en rijgedrag van zakelijke rijders.

>>>Vinden we dat een rare constatering? Nee, natuurlijk niet. Een auto van of voor de zaak gebruik ik vooral om zaken mee te doen, en als je veel kilometers per jaar rijdt, dan moet je toch al een hele grote petrolhead zijn om in je vrije tijd ook nog eens lekker een aantal kilometers te draaien; ik althans doe dat niet. Als de benzine duurder wordt ga ik niet opeens denken ‘laat ik eens wat minder zaken gaan doen’.

Dat constateert LeasePlan Nederland op basis van analyses onder meer dan 100.000 zakelijke rijders in Nederland. Maar ook werkgevers die uiteindelijk voor de kosten opdraaien lijken (nog) niet gemotiveerd om medewerkers aan te zetten tot minder en/of zuiniger rijden. Daardoor laat het Nederlandse bedrijfsleven op jaarbasis duizenden tot tienduizenden euro’s aan mogelijke besparingen liggen, aldus de leasemaatschappij. LeasePlan denkt dat het structureel belonen van zakelijke rijders voor brandstofzuiniger rijgedrag uitkomst biedt om de brandstofkosten beheersbaar te houden.

In geval van een extreem hoge olieprijs moeten werkgevers zelf het tank- en rijgedrag van leaserijders beïnvloeden, adviseert LeasePlan. Veel doorsnee automobilisten passen immers hun rij- en tankgedrag aan bij sterk stijgende brandstofprijzen: ze rijden minder niet-noodzakelijke ritten, rijden minder hard en wijken uit naar goedkopere aanbieders. Bij leaserijders met een tankpas is hier echter geen sprake van.

Voor werkgevers zijn er meerdere maatregelen mogelijk. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld prijsafspraken maken met een brandstofleverancier, het tanken van duurdere brandstoffen zoals high performance brandstof niet toestaan of werknemers kennis laten maken met ‘het Nieuwe Rijden’, wat doorgaans tot een merkbaar lager verbruik leidt. Een ander goed alternatief is om leaserijders te stimuleren goedkoper te tanken, bij onbemande tankstations en/of buiten de snelwegen.

>>>Die meneer denkt echt dat het zo eenvoudig is? Goedkoper tanken, ja hoor! Goedkoper wordt de benzine niet. Elk sprietje argument om de benzine-prijs te verhogen is ook daadwerkelijk aanleiding om meteen die verhoging door te voeren. Dreiging van problemen in de Straat van Hormuz? Hopla omhoog die prijs, nog helemaal niks aan de hand, maar het zal maar gebeuren. Is dat allemaal wel zo urgent, die dreiging? Volgens Wikipedia gingen in 2011 er per olietanker 17 miljoen vaten olie per dag door die straat, Een record, en dat is ruwweg 35% van alle aardolie die per tanker wordt vervoerd en ongeveer 20% van alle wereldwijd verhandelde ruwe olie. Per dag varen 14 volle tankers door de straat, vooral met Azië als bestemming. De olie uit Irak, Koeweit en Saoedi-Arabië, maar ook uit Iran zelf. "Een afsluiting van de Straat van Hormuz zou vermoedelijk enorme consequenties hebben voor de levering van olie aan de wereld." ‘Vermoedelijk’ dus, maar wel met als gevolg dat de oliemannetjes dit vermoeden hebben omgezet in een record benzine-prijs. De vraag is of dat wel nodig is. Volgens mij is het allemaal stierenpoep.

"Op basis van onze ervaring blijkt dat een middelgrote onderneming met een vloot van 50 auto’s momenteel op jaarbasis gemakkelijk €15.000,- kan besparen door het tank- en rijgedrag van de individuele leaserijder effectief te beïnvloeden", aldus Erik Staat, marketing directeur bij LeasePlan. "Bij grotere ondernemingen gaat het uiteraard om nog veel grotere bedragen."

>>>en bij kleinere ondernemingen dus over nog kleinere bedragen. 300 Euro op jaarbasis is 5,76 euro per week. Wordt een ondernemer als ik, die voor geen goud in de trein stapt anno 2012, daar zenuwachtig van?

Fluctuatie van brandstofprijzen zelf ervaren

De leasemaatschappij onderzocht de afgelopen maanden in een proefproject onder 50 eigen medewerkers de alternatieven om het gedrag van leaserijders te beïnvloeden. Zo analyseerde men onder meer hoe een financiële incentive het meest effectief ingezet kan worden. Uit de pilot blijkt onder meer dat medewerkers veel meer gebruik gingen maken van onbemande tankstations. Het aandeel onbemand tanken steeg van 27% naar 50%, terwijl de tankingen bij dure snelwegstations sterk daalde: van ruim 15% naar 6%.

"Het gaat erom dat de gebruiker de stijging van de brandstofprijs gaat voelen en daardoor zijn rijgedrag aanpast", aldus Staat. “Een mogelijkheid daartoe is het invoeren van een beloningssysteem voor zuinig rijdende medewerkers, welke gekoppeld kan worden aan zowel tank- als rijgedrag.” De LeasePlan deelnemers bespaarden gemiddeld twee- tot driehonderd euro op jaarbasis, met uitschieters naar vierhonderd vijftig euro. Ze kregen aan het eind van de pilot 80% van de besparing uitgekeerd.

Op basis van de resultaten en de feedback uit de pilot werkt LeasePlan momenteel in samenwerking met zusterbedrijf TravelCard aan een nieuwe dienst voor werkgevers en leaserijders. De leasemaatschappij verwacht deze medio 2012 in Nederland te introduceren.

>>>Interessant bij dit persbericht is dat Leaseplan niet vermeld dat hun huidige contracten een clausule hebben die het mogelijk maakt het vigerende contract tijdens de looptijd eenzijdig aan te passen ook als je maar 10% meer kilometers rijdt. Zo’n wijziging van de standaard ("mantelovereenkomst") wordt dan kenbaar gemaakt met een moeilijk woord: ‘Bewijs van Inzet’. Dat betekent gewoon dat je dus meer moet gaan (vooruit)betalen. Uiteraard heeft dat meer te maken met het voorschot op je bijbehorende tankkaart dan op de afschrijving van de auto zelve; althans dat kan ik mij zo voorstellen, want een tankkaart is met de steeds stijgende benzine-prijzen ook een vorm van kredietverlening, nietwaar?