INTERESSANT!


24.Apr.2024 00:37

Achter de schermen: Willem Venema (promotor)

januari 19th, 2009

image De oprichter van concertpromotor The Alternative, die we voor het tweede optreden in Paradiso even op het podium zagen, hebben we in deze rubriek al eerder gesproken. Voor het antwoord op de eerste vraag bladerden we daarom even terug naar fanzine 23.

Wie is Willem Venema en wat is je functie?
Jaren geleden ben ik in Nijmegen begonnen met een studie rechten, maar die heb ik niet afgemaakt. Dankzij mijn connecties met Herman Brood ben ik toentertijd in het concertwezen terechtgekomen. Zo ben ik ook bij Mojo begonnen, waar ik me bezig hield met het boeken van bandjes. Uiteindelijk werd ik medevennoot van Mojo. Maar de organisatie werd steeds groter en kolossaler, en dat beviel me niet. In februari 2004 ben ik gestart met The Alternative. In al die jaren heb ik inmiddels duizenden concerten gedaan: van groot tot zeer klein en van klein tot zeer groot.
Er is bij het promoten van een band en concerten niet altijd veel interactie tussen de verschillende partijen: de platenmaatschappij, management, agent, eigenaren van locaties et cetera. Met name bij Live gebeurt dat wel. Er wordt gekeken: wat gaan we doen en wanneer doen we concerten? Je bent als concertpromotor eigenlijk een soort chef-kok: je hebt ingrediënten als ticketprijs, locatie, hoeveelheid concerten, programma en daarmee probeer je het beste menu op tafel te krijgen tegen de netste couvertprijs.

Hoe is de keuze voor dvd-opnames op Nederland en specifiek Paradiso gevallen?
Wij zijn benaderd door de agent om een locatie en een dag voor te stellen om in Nederland dvd-opnames te maken. Er was eerst de vraag op wélke locatie in Nederland. Dat moet dan ook nog financieel uit kunnen, en het moet interessant zijn voor zowel het publiek als de band. Tja, dan kom je toch heel snel op dit soort locaties uit. Bovendien heeft Paradiso de traditie, en de band heeft er een gevoel bij, dus dat was niet zo’n groot issue.

Hoe gaat dat in zijn werk? De band geeft aan dat zij bepaalde dagen in Paradiso willen staan?
Zo eenvoudig is dat niet, omdat Paradiso nou eenmaal niet zo verschrikkelijk vaak beschikbaar is. En zeker niet in die periode, in de zomer. Dat was een periode waarin er meer te doen was in Paradiso, en ik dus elke keer ervoor moest zorgen dat ik de data bij elkaar hield. Het is altijd het plan geweest om drie dagen neer te zetten, en ik heb er ook nooit aan getwijfeld dat dat zou moeten kunnen.

Het is dus een uitdaging om een gaatje te vinden in de schema’s van zowel band als Paradiso?
Ja, en ook de opties te behouden. Zolang de andere partij niet kan beslissen, dan heb altijd de kans dat een andere partij die wat aan te bieden heeft de optie wil overnemen. Dat kan het Disco Ensemble zijn, maar ook De Dijk, of Mojo, of noem maar op. Over het algemeen krijg je twee keer 24 uur, of soms één keer 24 uur de tijd om te bevestigen. En als je niet kunt bevestigen, dan ben je je optie kwijt. Maar zo werkt dat altijd. Ik zoek dagen in Paradiso en de band zoekt dagen in het tourschema, en dan wordt gekeken of dat past.

Dit project was in dat opzicht dus niet anders dan normaal?
Nee hoor. Alleen wat ons betreft zat er nog wat aan vast, omdat wij vonden dat als de dvd zou uitkomen, dat er dan ook een concert zou moeten zijn. En dat is niet gebeurd, er komt geen concert om deze dvd nog te promoten.

Wat vond je eigenlijk van het optreden zelf?
Het eerste concert vond ik wat minder, maar het tweede was volgens mij voor hen een soort hoogtepunt. Tenminste, ik ben ’s nachts nog met de band wezen stappen en toen waren ze er zeer emotioneel over.

Waar was je tijdens het optreden?
De eerste show heb ik helemaal gezien, en van de tweede show heb ik een paar stukken gezien. Ik ga altijd staan waar ik het goed kan zien. In het publiek, dat vind ik nou niet echt het spannendste.

Wat was voor jou het hoogtepunt van het optreden, of het hele project?
Trots zijn we altijd als een concert uitverkoopt. En volgens mij is het allemaal perfect verlopen. Zoals je weet is de fanclub flink aan de beurt geweest. Daar blijkt hoe belangrijk een fanclub is voor een band en hoe goed je als band contact moet houden met een fanclub. Je ziet over het algemeen dat als bands dat onderdeel van de basis verwaarlozen, dan is ‘life short’. Met een f.

Kun je iets noemen waar je achteraf niet zo tevreden over bent?
Nou ja, het is jammer dat we niet meer concerten konden doen. Laat ik het zo zeggen, dat had ik graag gedaan.

Tenslotte: is er nog een opmerking of anekdote die je kwijt wilt?
Ik hoop dat we binnenkort weer concerten met Live kunnen doen. En ik ben benieuwd hoe het afloopt. Dat gaan we zondagavond zien, wat ervan terecht gekomen is!

Na de première namen we nog even contact op.

Wat vond je van het eindresultaat?
Ik vond de dvd van uitmuntend goede kwaliteit. Ik zat eerder dit jaar in dezelfde bioscoop bij de premiere van Shine van de Stones, de live-dvd met Martin Scorcese. De Live dvd is zonder op te scheppen (TEG, groot aandeelhouder van The Alternative, heeft in deze dvd een heel groot aandeel gehad) tien keer zo goed, en het geluid is fantastisch. Na afloop dacht ik nog: "Eigenlijk is het ook een fantastische live band met een ongelofelijk succesvol repertoire inmiddels!" Ik heb moeite om naar een muziek-dvd te kijken en ben normaal heel snel afgeleid en verveeld, maar deze show heb ik helemaal afgekeken.

Bron: http://www.livefanclub.nl/