INTERESSANT!


18.Oct.2018 19:23

‘Ik pas me regelmatig aan’

januari 4th, 2010

WSVK Ruim twee jaar geleden ging Willem Venema, toenmalig directeur boekings- en managementkantoor The Alternative, met The Entertainment Group in zee. Hij kwam, zag het fout gaan, maar overwon de crisis en doet nu weer wat hij altijd al deed. Een terugblik op een turbulente tijd.

Toen Willem Venema eind 2006 op zoek moest naar een nieuwe investeerder (nadat zijn Amerikaanse aandeelhouder Worldwide Entertainment onder curatele werd gesteld door de Securities and Exchange Commission, WS), viel de keuze uiteindelijk op The Entertainment Group. Volgens Venema was daar een aantal redenen voor: “We zochten een bank om de financiële tekorten te dekken, goede backofficefaciliteiten en mogelijkheden tot synergie over en weer. Eigenlijk is er daarvan maar één goed uitgepakt: The Alternative heeft zeer succesvol de boekingen voor een aantal TEG-artiesten verzorgd en het management van Krezip en Room Eleven.”
De synergie was dus niet wederzijds, vindt Venema. Wat hij dan precies verwacht had? “Wij hadden een alternatief willen kunnen bieden aan artiesten die niet per se met de concertgigant uit 015 (Mojo, WS) in zee wilden gaan. We hebben ook meegepitcht op onder meer Robbie Williams, The Eagles en Leonard Cohen, maar daar is uiteindelijk op directieniveau nee tegen gezegd. Dat vond men financieel te riskant. Toen heb ik geconcludeerd dat TEG geen promotors waren, maar evenementenmakers.”
Dat bleek in Venema’s optiek ook uit het feit dat de stekker uit verlieslatende projecten als Picnic in the Park en deBeschaving getrokken werd. Hier wreekte zich tevens dat TEG zijn ‘assets’ (artiesten) niet in deze activiteiten inbracht.

deBeschaving boosdoener
Bij de overname van The Alternative heeft TEG ook de schulden overgenomen. Dat ging om een bedrag van rond de €1 miljoen. Het opbouwen van een dergelijke schuld is volgens Venema in de popmuziek niet zo heel moeilijk. “Je organiseert een festival en verkoopt te weinig kaartjes, dan val je zo in de prijzen.”
Aan de andere kant is het volgens Venema even makkelijk om zoveel geld te verdienen. In het geval van The Alternative was het mislukken van deBeschaving de boosdoener. “Festivals ga ik op dit moment dus even niet doen, tenzij ik externe financiers vind. Ik ga me concentreren op boekingen en management.”
Een aantal mensen claimt pas enkele weken vóór het faillissement van TEG op de hoogte te zijn geweest van de werkelijke financiële situatie. Venema gelooft die lezing, hoewel die niet voor hemzelf geldt. “Wij hadden in november 2008 al een interne crisis, toen twee aandeelhouders (Emiel Govaerts en Folkert-Jan Blaauw) uitstapten en drie medewerkers vertrokken om voor zichzelf te beginnen.
Op dat moment heb ik als uitvoerder (Venema werd door zijn eigen management-bv ‘verhuurd’ aan the Alternative, WS) goed orde op zaken moeten stellen en wat financiële zaken naar me moeten toetrekken. Een geluk bij een ongeluk misschien, omdat daarbij een aantal manco’s aan het licht kwam. Er lag bijvoorbeeld een gigantische stapel openstaande rekeningen. In plaats van enorme schulden bleken we opeens van een hoop mensen nog geld tegoed te hebben. Dat hebben we grotendeels kunnen rechtzetten en de curator zit momenteel met een stofzuiger achter de laatste schuldenaars aan. Wie denkt dat bij een faillissement je plicht vervalt om grote openstaande bedragen te betalen, heeft het mis.”
Bij het failliet gaan van TEG had The Alternative dus weliswaar een schuld aan het moederbedrijf, maar er waren wel baten. “Het laatste boekjaar is een positief verhaal geweest, waarin we een stukje van die schuld hebben kunnen inlopen.” Daar staat tegenover dat met het festival deBeschaving een verlies van naar eigen zeggen €425.000,- is opgelopen. Hoe groot die uiteindelijke schuld is, is Venema dan ook niet duidelijk. “Het klinkt misschien gek, maar dat zou ik ook weleens willen weten.”
Desondanks is Venema ervan overtuigd dat The Alternative op basis van de eigen bedrijfsresultaten niet ten onder zou zijn gegaan, maar is meegezogen in het faillissement van TEG. “Wat ik van de geleerden begrijp, is dat het fout ging toen men geld uit het ene bedrijf ging gebruiken voor andere bedrijven.”
Daarvoor is volgens hem overigens geen The Alternative-geld aangewend. “Daar was ons volume niet groot genoeg voor. We hadden een winstprognose van tussen de veertig en zestigduizend euro. Dat is met een beperkt pallet aan artiesten en werknemers en een marktaandeel van slechts twee of drie procent helemaal niet slecht.

Eigen werkelijkheid
Bij The Alternative wisten we van wat er bij TEG speelde alleen dat wat in De Telegraaf stond. Wij leefden in onze eigen werkelijkheid en die was, dat het goed ging en we uitverkochte tournees hadden. Maar op een gegeven moment werd bekend dat er door TEG geen geld meer werd overgemaakt. Toch is het me tot op de laatste dag gelukt om iedereen met wie ik zaken deed, uit te betalen.” Dat had echter meer met ‘kunst- en vliegwerk en creativiteit’ te maken, dan met ‘straight forward zaken doen via een bank’. “Zo heb ik een week lang heel ouderwets alles contant afgerekend.”
“Ik heb veel respect voor Marco Borsato. Ik heb nooit met hem over The Alternative gesproken en toch heeft hij er een deel van zijn vermogen ingestoken. Daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor.” Het past volgens Venema bij de manier van zakendoen in de livebranche.
Ook hij sluit veel deals op basis van vertrouwen. “Ik heb in mijn leven maar twee of drie keer een ondertekend contract gezien, maar heb geen zin om de hele dag over mijn schouder te moeten kijken. Als ik in Marco’s schoenen had gestaan en door mijn maten geadviseerd was, had ik waarschijnlijk dezelfde fouten gemaakt. Ik ben er dan ook heilig van overtuigd dat Marco een heel fatsoenlijke man is. Misschien wel dusdanig, dat andere mensen daar misbruik van hebben kunnen maken.”
Wat de deal met TEG Venema heeft opgeleverd is vooral een aantal ervaringen. “Het wreekt zich om een bedrijf zo snel te laten groeien als je dat niet kunt managen. Dat heb ik destijds bij Mojo bijna zien gebeuren en nu bij TEG helemaal. De mensen die mij hebben binnengehaald, Marc Hofstede en Niel van Hoff, hadden in het begin de wind en de spirit mee. Het feit dat de verkoop aan Sports Entertainment Group niet doorging, was een streep door de rekening. Zij zijn daarna vertrokken en vooral Niel krijgt nu de zwarte piet toegespeeld. Ik denk echter niet dat zij debet zijn aan het debacle.”
Op een gegeven moment ontstond een onwerkbare situatie, zegt Venema. “Door het fanatisme waarmee De Telegraaf zich in de kwestie vastbeet, het feit dat de informatie van binnenuit kwam waardoor mensen elkaar niet meer vertrouwden, de vele mediavoertuigen op de oprit, richtmicrofoons om het gebouw en het feit dat er dingen begonnen te verdwijnen. Dat is heel deprimerend en toen heb ik besloten van huis uit verder te werken.”

Double Vee Concerts
Venema heeft met de curator afgesproken dat hij zorg draagt voor de voortgang van de concerten die al door The Alternative waren geboekt. Volgens een openbaar voorlopig rapport van de curator heeft hij daar €37.500,- voor betaald. “Het is eigenlijk een voorschot op toekomstige inkomsten. Ik heb hiermee in feite voornamelijk het recht gekocht de commissies van die optredens te innen.”
Venema blijft werken met de meeste artiesten waarvoor hij al de zaken behartigde, zoals Guus Meeuwis, Moke, Jack Johnson, Sarah Bettens (nu weer onderdeel van K’s Choice), Lucky Fonz III en John Mayer.
Naast Venema werkten voor The Alternative op het laatst nog drie personen, die momenteel allemaal met de afwikkeling van hun contract bezig zijn.
Venema is nu weer zelfstandige onder de naam Double Vee Concerts. Hij had eigenlijk de naam van zijn eerdere bedrijf Double You Concerts willen oppikken, maar daar had Mojo, waarin Double You op een gegeven moment werd ondergebracht en dat de merkrechten bezit, ‘emotionele bezwaren tegen’, vertelt hij.
Gevraagd of de markt nog op Willem Venema zit te wachten, antwoordt hij: “Wie weet. Als ik merk van niet, ben ik zo weg.” Uit eigen initiatief zal hij niet zo snel stoppen. “Ik heb alles meegemaakt wat ik wilde meemaken en dat gaat gewoon door. Pas als het saai wordt, en niet meer leuk, dán houd je ermee op.”
De markt is erg aan verandering onderhevig; moet Venema niet ook veranderen? “Ik pas me regelmatig aan. Als je me zes jaar geleden gezegd had dat ik nu Guus Meeuwis zou boeken, had ik gezegd dat je niet goed bij je knar was. Toen ik 25 was, was ik niet zo genegen mijn mening bij te stellen, tegenwoordig doe ik dat makkelijker. Ik ben er nu bijvoorbeeld meer dan ooit van overtuigd dat je met een klein bureau moet werken, met guerrillateams eromheen.”
Toch acht Venema het niet uitgesloten dat, als zich weer een partij meldt die grootschalig wil participeren, hij die stap opnieuw zet. Maar in eerste instantie wil hij zijn nieuwe bedrijf beperkt van opzet houden. Als hij gaat uitbreiden, krijgen zijn voormalige medewerkers bij The Alternative voorrang in de procedure, belooft hij.

copyright/courtesy Werner Schlosser for iMediate

Het artikel in PDF